Pogłębią Wisłę dla przeprawy promowej między Solcem Kujawskim a Czarnowem. To rozwiązanie doraźne, a co dalej?

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Zbudowany w malborskiej stoczni prom "Flisak" cumuje w Solcu Kujawskim od 22 lipca.
Zbudowany w malborskiej stoczni prom "Flisak" cumuje w Solcu Kujawskim od 22 lipca. Marek Weckwerth
Niski poziom wody w Wiśle uniemożliwia promowi pływanie między Solcem Kujawskim a Czarnowem. Sytuację ma poprawić pogłębienie okolic przyczółków oraz toru wodnego między nimi.

Zobacz wideo: Pensja minimalna w 2023. Będzie dwukrotna podwyżka

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy rozstrzygnął przetarg na to zadanie i podpisał umowę z wykonawcą. Na inwestycję "Bagrowanie dna rzeki Wisły na wysokości przeprawy promowej pomiędzy Solcem Kujawskim a Czarnowem wraz z odłożeniem refulatu" zamierzał przeznaczyć 821 350,00 zł brutto. Termin wykonania prac wyznaczono w postępowaniu przetargowym na 50 lub 55 lub 60 dni - zgodnie z deklaracją ofertową wykonawcy.

Bagrowanie to wydobycie piasku i pogłębienie dna rzeki, a odłożenie refulatu to przewiezienie urobku w odpowiednie miejsce.

Do przetargu zgłosiły się trzy firmy. Wszystkie zadeklarowały wykonanie zamówienia w terminie 50 dni.

  • EFB Partner Jerzy Kruczyński z Serocka (woj. mazowieckie). Ta firma zażyczyła sobie za to zadanie 934 800,00 zł brutto.
  • Olszewski Maszyny Budowlane Sp. z o. o. ze Sławacinka Nowego (woj. lubelskie) z kwotą 2 435 400,00 zł brutto.
  • Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A. przedstawiło ofertę za 862 539,04 zł brutto.

ZDW w Bydgoszczy wybrał ofertę Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A. Otwarcie ofert w przetargu było 10 października. Informację o wyborze najkorzystniejszej oferty ZDW w Bydgoszczy opublikował 3 listopada. 50 dni na wykonanie zadania liczy się od podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Umowa została zawarta 9 listopada.

Po opinię na ten temat zwróciliśmy się do Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

- Takie jednorazowe pogłębienie toru wodnego pomoże tylko na krótki czas. Wykonane zimą umożliwi kursowanie promu do kwietnia lub maja. To jest doraźne rozwiązanie, które nie rozwiązuje problemu na stałe. Kłopot z kursowaniem promu szybko powróci - mówi dr Michał Habel, prof. UKW, kierownik Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych.

Dr Michał Habel uważa, że skuteczniejszym sposobem na poradzenie sobie z powstającymi w tym miejscu na Wiśle łachami byłoby regularne pobieranie z dna rzeki kruszywa na potrzeby firmy Solbet. - Solbet używa kruszywa do produkcji pustaków. Wystarczyłoby uzyskać zgodę Wód Polskich na to, aby pobór odbywał się bliżej przyczółków i toru wodnego przeprawy promowej, czyli tam, gdzie powstały łachy uniemożliwiające wypływanie jednostki - wyjaśnia dr Habel.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na soleckujawski.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie